onsdag 27. november 2013

Barselbesøk

Før helgen ble jeg tante igjen. Kjempestas:) vi måtte derfor på barselbesøk for å hilse på den lille:)

For anledningen baket vi en marsipankake. Oppskriften hentet jeg på matprat.no

Marsipankake

Ingredienser
 
Sukkerbrød:
5 stk egg
150 g sukker
150 g hvetemel
1 ts bakepulver

Kakekrem:
5 stk eggeplomme
3/4 dl sukker
1 stk vaniljestang
1 ss maisstivelse (maizena)
4 dl melk
100 g smør

Ca.1 dl portvin til dynking - her brukte jeg sukkerlake fra aprikosene
1 boks hermetiske aprikoser - jeg brukte ikke hele boksen, men kunne med fordel brukt tilnærmet en boks
2 dl kremfløte
500 g marsipan - jeg kjøpte et ferdig kjevlet marsipanlokk
1 boks phylsalis - jeg pyntet i steden med utstikte figurer av fondant
I tillegg hakket jeg opp litt valnøtter som jeg strødde mellom lagene i kaken

1. Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det forsiktig inn i eggedosisen. Stek i smurt form, 24 cm i diameter, ved 160 grader i ca 45 minutter.

2. Skrap ut vaniljefrøene og ha dem i en kjele sammen med eggeplommer, sukker, maizena og melk. Varm opp under omrøring til kremen tykner. Ta kjelen av varmen og rør inn romtemperert smør. Sett kremen kaldt til den steiner, gjerne i fryseren (jeg lot den avkjøle i kjøleskapet).

3. Del sukkerbrødet i tre lag. Dynk med portvin (evt. sukkerlake fra aprikosboksen) og fordel aprikoser, delt i biter og kakekremen mellom lagene. Dekk topp og sider av kaken med pisket krem og ha på marsipanlokk. Pynt med physalis (evt. Annen pynt).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar